Tomáš Korbas: Příště chceme ocenění za inovace
Publikováno: 31. 08. 2024
Délka: 6 minut čtení
Být českou jedničkou v platebních terminálech je skvělé. Tomáš Korbas, náš výkonný ředitel pro mezinárodní acquiring, ale míří o metu dál. „Kde bychom v budoucnu chtěli hrát větší roli, a třeba i být vítězem, je e-commerce,“ říká manažer, pod jehož vedením jsme posbírali hlavní ocenění Mastercard i VISA za rok 2023.
Kdy jste naposledy platil hotovostí?
Dneska ráno u holiče. Neberou tam karty, ale já jsem shodou okolností hotovost měl, tak jsem to vyřešil postaru.
Neberete si to osobně, když někde karty neberou?
To ne, spíš mi přijde, že všichni za tím vidí náklady a ne přínosy: vyšší tržby, komfort pro zákazníky nebo snížení nákladů na obsluhu hotovosti. Někdo přece ty peníze musí hlídat, počítat, nosit do banky. Trochu to ještě chápu právě u holičů a podobných mikro-provozoven, u větších obchodníků už absolutně ne.
ČSOB opanovala obě hlavní kategorie Mastercard Awards 2023
Jako ČSOB jsme na jaře vyhráli hned několik ocenění Mastercard. Vy jste se osobně zúčastnil, jaké to bylo?
Byla to formální akce, kde se potkávají špičky oboru. A je příjemné, když tam zazní ČSOB jako vítěz ve vícero kategoriích. To je něco, co nás žene dopředu. Abychom viděli, kdo kde v jiných kategoriích uspěl, za co cenu dostal a co nám chybí k tomu, abychom byli stejně dobří.
ČSOB ovládla obě hlavní kategorie, Issuer i Acquirer of the Year. Jak byste tato ocenění nějak elegantně přeložil do češtiny?
Stručně řečeno, Issuer karty vydává a Acquirer přijímá (umožňuje platbu). My v ČSOB poskytujeme obojí, což má tu výhodu, že celý peněžní tok probíhá v jedné důvěryhodné organizaci.
Ocenění Issuer of the year tedy znamená, že naši klienti platili loni kartou víc než rok předtím?
Ano. Nemám detailní data, je to ale odraz toho, že většina našich klientů má víc bank a karet, platí ale tou naší. Jsou přitom čím dál aktivnější, používají karty víc než dřív.
Jak jsme tomu jako banka přispěli?
Především se jako banka těšíme u klientů velké důvěře. Když platím kartou své banky, znamená to, že mám většinu peněz právě tady. Zároveň je to odraz toho, že jsme bezpečná banka. Lidé se nebojí, že by placení kartou mohlo ohrozit jejich peníze na účtu. Jsou to všechno dlouhodobé faktory, které se budují postupně. My v ČSOB na tom pracujeme mnoho let.
Aquirer of the Year zase můžeme brát jako potvrzení, že patříme mezi největší poskytovatele platebních terminálů?
Ano. Ta velikost nesouvisí jen s tím, že máme nejvíc terminálů. Je to i o kvalitě. Největší hráči s miliardovými obraty důvěřují právě nám a svěřují nám to nejdůležitější ve vztahu ke svému “core-businessu”: peněžní toky z běžné obchodní činnosti.
Jako Acquirer jsme uspěli také na oceněních VISA. Co znamená, že máme ocenění od obou největších karetní asociací?
Jako Acquirer nerozlišujeme, jestli někdo platí VISA nebo Mastercard. Pro mě je to důležité v tom, že obě nejdůležitější světové platební asociace nás oceňují a vnímají jako jedničku na trhu.
Připravujeme novou platební bránu a internetové bankovnictví pro obchodníky
Považujete všechna ta ocenění za úspěch, který stojí za to oslavit?
Přímo oslavu jsme nepořádali. Poděkoval jsem ale všem kolegům u nás v Praze a Budapešti a zdůraznil, že je to jejich zásluha. Není to cena, která se losuje nebo vybírá podle sympatií. Vše určují tvrdá data a ta říkají, že kolegové dělají dobrou práci.
A co ceny znamenají pro vaši další práci?
Znamená to, že jsme v tomhle oboru dobří a nabízíme služby, které prospívají obchodníkům i spotřebitelům. Uměl bych si ale představit ještě jednu nebo dvě kategorie, ve kterých bychom v příštích letech chtěli být první.
Které to jsou?
Kde bychom v budoucnu chtěli hrát větší roli, a třeba i být vítězem, je větší aktivita v e-commerce. Jinými slovy, chceme být českou jedničkou nejen v platebních terminálech, ale v internetových platebních branách. Zároveň bych chtěl, abychom se umísťovali i v kategoriích pro inovace.
Předpokládám, že když mluvíte o inovacích, nevaříte z vody. Máte nějaké eso v rukávu?
Co se týče e-commerce, připravujeme novou platební bránu. Není to jen modernizace té stávající, ale něco, co by do budoucna mělo vyhovovat jak velkým, tak menším hráčům. Pro platící zákazníky pak bude brána maximálně jednoduchá, srozumitelná a bezpečná.
Pro menší obchodníky pak připravujeme „merchant zónu“, což je takové internetové bankovnictví pro firmy, které mají naše acquiringové služby. Vidíte v něm transakce, můžete s námi komunikovat, řešit reklamace a do budoucna tu budeme pomáhat i ve finančním řízení.
Jsou tato ocenění relevantní i pro naše zákazníky? Zajímají je?
Určitě. Můžete mít sebelepší marketingovou kampaň a slibovat různé věci. Ale nakonec jsou to klienti a partneři, kdo vám ukáže, jestli kvalitu a důvěru máte nebo nemáte. A punc jedničky na trhu nám v tom jednoznačně pomáhá. Je to jako s restaurací. Když je plná a tvoří se před ní tvoří fronty, tak do ní budete chtít jít spíš než do jiné, kde vidíte jen prázdné židle.